In Mysterium

Recensie DIVERSEN – In Mysterium

In Mysterium
Wishful Singing, Herman Finkers (lectio)
Wishful Singing Productions WSP 201701 • DDD-46’

Deze cd is de neerlag van een gregoriaans experiment van de Nederlandse cabaretier Herman Finkers samen met Wishful Singing. Deze Missa in Mysterium is een door Finkers bedachte aanpak van de gregoriaanse mis. Het was Jerry Korsmit (van 2004 tot 2012 als dirigent verbonden aan de Schola Cantorum Amsterdam) die de composities voor deze cd heeft uitgezocht en daarbij gebruik maakte van een veelvoud van vormen uit verschillende periodes uit de ontstaansgeschiedenis van het gregoriaans. Zoals hij in het begeleidende boekje toelicht is gekozen voor een misviering zoals die eruitzag in de late middeleeuwen. Daaraan vooraf zijn een aantal gezangen uit het kerkelijk nachtgebed, de metten, opgenomen. De gekozen gezangen vormen samen een keuze uit het gehele liturgische jaar en sluiten aan bij Herman Finkers’ bedoelingen bij het scheppen van de Missa in Mysterium: het mysterie van God voelbaar maken door middel van de door de mens geschapen liturgie. Bijna alle teksten van de misgezangen (die in het begeleidend boekje afgedrukt en vertaald zijn) komen uit de Heilige Schrift, de meeste uit het Boek der Psalmen. De lezing uit het Hooglied wordt door Herman Finkers in het Twents voorgedragen tegen een gezongen achtergrond. Uiteraard kan iedere luisteraar deze muziek op zijn of eigen wijze benaderen en zich al dan niet in dit mysterium inleven. Of alleen genieten van de zuivere samenzang door ‘hemelse’ stemmen.