Inner Chambers, Royal Court Music of Louis XIV

Recensie DIVERSEN – Inner Chambers

Les Ordinaires o.l.v. Leela Breithaupt (traverso) m.m.v. Allison Nyquist (barokviool)
Naxos 8.573814 • DDD-53’

Lieflijk, rustgevend, soms haast fluisterend, een tikje zwoel… Zo kun je deze combi van traverso, viola da gamba en theorbe omschrijven. Het was de bezetting van het Trio Royal van koning Louis XIV, dat moest komen opdraven zodra hij, na een werkdag met staatszaken en andere besognes, zich terugtrok in zijn privévertrekken. Dat de schone kunsten welig tierden aan het hof van de Zonnekoning is bekend. Maar ensemble Les Ordinaires (opgericht in 2013 in Indiana, Verenigde Staten) gunt ons ook een impressie van ’s mans vrije tijd. Beroemde hofcomponisten als Hotteterre, Couperin, Marais en Lully maken hun opwachting. Laatstgenoemde schreef de Trios de la chambre, met de expliciete functieaanduiding Pour le coucher du Roi. Op dit album klinkt een Chaconne uit dit werk, met fraaie gastrol voor barokvioliste Allison Nyquist. Ook het Deuxième concert van Montéclair is een juweel nu eens weemoedig mijmerend, dan weer speels. De lage Franse barokstemming (a’ is 392 hertz) verleent nog een extra warme glans aan het spel op de barokreplica’s. Inner Chambers is niet alleen muziekhistorisch interessant, maar heeft (o, blijde verrassing!) op hedendaagse luisteraars eenzelfde uitwerking als op de legendarische monarch: ontspannend, opbeurend, kalmerend. En wat fijn dat je voor die ervaring niet meer tot de groten der aarde hoeft te behoren, maar die voor een aantrekkelijke Naxos-prijs in je eigen slaapkamer kunt ondergaan.