Recensie Leyendas – Albeniz, Manjón, Falla, Rodrigo, Piazzolla en Tárrega

Leyendas (werken van Albeniz, Manjón, Falla, Rodrigo, Piazzolla en Tárrega)
Thibaut Garcia (gitaar), Edgar Moreau (cello)
Erato 0190295954635 • DDD-67’

De gitaarwereld wacht nog steeds op kopstukken die de erfenis van de twintigste-eeuwse grootheden als Julian Bream en John Williams over kunnen nemen en verder kunnen dragen. Ditmaal meldt de 22-jarige Thibaut Garcia zich. De Fransman met Spaanse wortels kan al bogen op een exclusieve verbintenis met Erato en zijn debuut-cd Leyendas vertelt in elk geval het verhaal van een meer dan uitstekende gitarist. Dat doet hij met over het algemeen zeker voor gitaristen zeer bekend repertoire, al is het verheugend dat hij de mooie en minder bekende Aire Vasco van Antonio Jimenez Manjón heeft opgenomen, de bewerking van Sergio Assad voor sologitaar van Piazzolla’s Estaciones Portenas speelt en dat hij De Falla’s Siete Canciones populares Españolas niet in de sologitaarversie uitvoert, maar met cellist Edgar Moreau. Het thema van de cd met verder bekende werken van Albeniz, Rodrigo en Tárrega lijkt Spaanse en Latijns-Amerikaanse steden waar Garcia regelmatig geweest is, maar het is vooral een plaat met voor de hand liggend gitaarrepertoire. En dat maakt de concurrentie ook groot. Nu onderscheidt Garcia zich door flukse tempi, een sterke melodievoering en een heel close opgenomen gitaar, maar om naast Milos Karadaglic een leidende gitarist van zijn generatie te worden is meer eigenheid en durf nodig.