CD 74_721

Recensie Local Objects – Duplessy, Gismonti, Domeniconi, Cardoso

Local Objects (werken van Duplessy, Gismonti, Domeniconi, Cardoso e.a.)
Zsófia Boros (gitaar)
ECM New Series 2498 • DDD-41’

Met haar debuut op ECM met louter Zuid-Amerikaanse muziek, gooide de van oorsprong Hongaarse gitariste Zsófia Boros hoge ogen. Niet alleen door de volle en ruimtelijke registratie van de gitaar, maar ook door haar sprankelende vertolking en de organische manier waarop de werken een organisch geheel vormden. Op Local Objects, haar tweede ECM-cd, zoekt de gitariste het breder met werken van componisten uit een diversiteit aan landen en sferen. Van de Nocturne van de Franse componist Mathias Duplessy, via een Braziliaanse etude van Egberto Gismonti naar de Turks georiënteerde moderne gitaarklassieker Koyunbaba van de Italiaan Carlo Domeniconi is een vanzelfsprekende ademtocht. En ook verder passen de jazz van Al di Meola perfect naast de Fantasie van de Azerbeidzjaanse componist Franghiz Ali-Zadeh en de jazzy ode aan Gotenburg van de Oostenrijkse gitarist-componist Alex Pinter. Bovendien speelt Boros alles met een ongelooflijk inlevingsvermogen en de gave om de stukken werkelijk als verhalen, als locale objecten die iets te vertellen hebben te brengen. Deze cd bevat zo niet alleen de mooiste registratie ooit van Domeniconi’s Koyunbaba, maar ook het meest betoverende programma ooit. En dat is een groot compliment waard. Een plaat die ook buiten de kring van verstokte gitaarliefhebbers veel aandacht verdient.