CD 72_719

Recensie Love Story – Piano Themes from Cinema’s Golden Age

Love Story – Piano Themes from Cinema’s Golden Age
Valentina Lisitsa (piano), BBC Concert Orchestra o.l.v. Christopher Warren-Green / Gavin Sutherland
Decca 4789454 • DDD-68’

Orkestrale filmmuziek met de piano in de hoofdrol. Met vooral veel dank aan Rachmaninov. Het is opvallend hoe vaak toen en nu bij filmmuziek voor de piano gekozen wordt om stemmingen weer te geven. De ‘stomme film’ werd al vaak muzikaal ingekleurd door live piano-improvisaties. Het is een favoriet instrument gebleven, natuurlijk naast de onvermijdelijk smachtende strijkers. De hier gepresenteerde selectie zal voor de meeste luisteraars onlosmakelijk verbonden zijn met de filmbeelden van legendarische films waarin sterren schitterden als Ingrid Bergman, Katherine Hepburn, Jack Lemmon, Jane Fonda, Albert Finney of Colin Firth. De meeste namen van filmmuziekcomponisten zijn bij het grote publiek vrijwel onbekend. Ze boften al als hun naam bij de aftiteling vermeld werd. Ze verdienen beter, want het is nog een hele kunst om pakkende muziek – al of niet in de stijl van – zo te schrijven dat die in combinatie met het beeld blijft haken in het geheugen van de bioscoopbezoeker. Theatrale muziek met sterke effecten, dat is een dankbaar vehikel voor Decca’s sterpianiste Valentina Lisitsa. Met flair en virtuositeit, gevoel voor drama en lyriek geeft zij deze composities een tweede, een zelfstandig leven, na de film. Het orkest is niet het toppunt van verfijning, het klankbeeld is opdringerig.
Hans Quant