CD 65_717

Recensie DIVERSEN – Manu Comté: Homilia

Manu Comté: Homilia (muziek van Astor Piazzolla, Geraro Jerez le Cam, Tomás Gubitsch, Egberto Gismonti, Manu Comté)
Manu Comté (bandoneon), B’Strings Quartet, Tomás Gubitsch (gitaar)
AvantiClassic 54147061046-2 • DDD-61’
Luister 717 – Juli/Augustus 2016

De populariteit van de muziek van Astor Piazzolla is vandaag de dag op zijn hoogtepunt, veel meer nog dan toen hij leefde. Dat komt door de muziek en door de mogelijkheden die hij ontsloot voor lichtere muzikale genres als de tango en de manier waarop hij de bandoneon emancipeerde tot volwaardig klassiek instrument. De bevlogen Manu Comté weet met het B’Strings ensemble en gitarist Tomás Gubitsch echt alles uit deze muziek te halen. Nooit laten ze zich verleiden tot het bekende geschmier dat sommige lokale grootheden op bandoneon is gaan aankleven. Dit is Piazzolla zoals je Ravel zou spelen op het hoogste niveau. Naast Piazzolla is er ook muziek van Geraro Jerez le Cam, Egberto Gismonti en Gubitsch en Comté zelf. Stemmige muziek zonder al te veel inhoud. Bij Gismonti’s muziek dommelde ik in; bij Comté’s ‘Homilia’ zong mijn hoofd steeds ‘Concerto d’Aranjuez’ mee en ‘Alma’ deed me vaag denken aan een klassieke vertaling van een dromerige Brian Eno-soundscape rond 1977. Voor de doorsnee liefhebber is dat wellicht een regelrechte aanbeveling. Met een goed glas wijn en kaarslicht erbij kom ik hiervan zelfs op ideale wijze tot rust, maar compositorisch gezien is dit alles niet meer dan stemmige muzak.