CD 14_726

Recensie DIVERSEN – Op.2 (werken van Hartmann, Mendelssohn, Respighi, Schubert)

Op.2 (werken van Hartmann, Mendelssohn, Respighi, Schubert)
Sebastian Bohren (viool), Chaarts Chamber Aartists
RCA RED Seal Sony Music 88985394972 • DDD-77’

Het zogenaamde kleine vioolconcert van Felix Mendelssohn dateert van 1822. De componist was toen dertien jaar oud! Het was Yehudi Menuhin die het in 1952 voor het eerst tot klinken bracht. Een vergelijking met het grote vioolconcert (1844), Mendelssohns laatste orkestwerk, ligt voor de hand maar heeft niet zo veel zin. Het knapenstuk is monochromer en beperkter maar een mooi opus. Vanaf het allereerste moment frapperen solist en ensemble (bij Mendelssohn alleen met strijkers) door hun verfijnde ingetogenheid. Bohren lijkt een violist van liefdevolle zorgvuldigheid maar voortdurend klinkt ook zijn interne hevigheid door. Die komt in het Concerto funèbre uit 1939 volledig tot zijn recht. Hartmann wilde met zijn muziek een gebaar maken tegen het nazigeweld en er was ook vóór de oorlog al genoeg teloorgang te betreuren. Het standbeeld van de Jood Mendelssohn in Leipzig was al van zijn sokkel gehaald… Een paar jaar later zou de holocaust in volle hevigheid losbarsten. Bij Hartmann zijn het verlies en het verdriet er al helemaal. En ja, het concert is door en door serieus, er kan geen lachje vanaf. Het eerste deel is één grote dialoog tussen solist en orkest. Voortdurend die ernstige, mededeelzame toon in de solo’s tegen het mild moderne, zacht orkestrale fond. Bohrens betoog overtuigt door en door. Hartmann is in het palet van de twintigste-eeuwse muziek altijd wat onzichtbaar gebleven. Ten onrechte. Met een ontspannen en lieflijke Respighi en Schubert komen we weer op adem.