CD 79_721

Recensie So many things – Kate Bush, John Adams, Colin Jacobsen, Björk, Sting, Anders Hillborg, Elvis Costello

So many things (liederen van onder anderen Kate Bush, John Adams, Colin Jacobsen, Björk, Sting, Anders Hillborg, Elvis Costello)
Anne Sofie von Otter (mezzosopraan), Brooklyn Rider
Naïve V5436 • DDD-64’

Anne Sofie von Otter is een fenomeen. De Zweedse zangeres wordt in mei van dit jaar 62 en ziet er niet alleen jong en vitaal uit, zo zingt ze ook. Sinds ze het klassieke concertpodium grotendeels vaarwel heeft gezegd, doet ze onder het motto ‘goede muziek is goede muziek’ de meest uiteenlopende dingen. Met een Elvis Costello-cd liet ze al eens horen niet vies te zijn van de andere kant van het ‘muurtje’ en met onder andere een ABBA-cd en een plaat met Brad Mehldau heeft ze bewezen dat haar belangstelling voor ‘andere’ muziek geen uitzondering is. Ook ‘So many things’, haar jongste cd die ze samen met het vooruitstrevende strijkkwartet Brooklyn Rider opnam, is een meesterlijk product van verschillende werelden. Zowel klassieke componisten als John Adams, Anders Hillborg en Nico Muhly als popartiesten zoals Kate Bush, Björk, Sting en natuurlijk Elvis Costello zijn zeer geïnteresseerd in die ‘andere’ muziek en dat levert een amalgaam van liedbewerkingen en twee nieuw-gecomponeerde songs op met Von Otter als stralend middelpunt. Gesteund door het ‘groovende’ Brooklyn Rider levert ze als een ontspannen en immer loepzuivere chanteuse twaalf juweeltjes af die bewijzen dat de Schuberts en Schumanns niet dood zijn. Ze hebben alleen andere namen…