CD 70_721

Recensie The Elegant Bassoon – Telemann, Schwartzkopff en Fasch

The Elegant Bassoon: werken van o.a. Telemann, Schwartzkopff en Fasch
Wouter Verschuren (barokfagot), Concerto Delaborde, Kathryn Cok (klavecimbel), Wilbert Hazelzet (traverso), Kate Clark (traverso) e.a.
Globe GLO5266 • DDD-80’

Lang vergeten muziek wordt op deze cd opnieuw tot klinken gebracht dankzij barokfagottist Wouter Verschuren. Alle kleuren van het instrument worden getoond aan de hand van verschillende instrumentaties. Zo opent de cd met een sonate van Georg Philipp Telemann voor traverso, viool, fagot en klavecimbel, waarin ieder instrument om de beurt de melodie speelt. Verder is ook de zelden uitgevoerde triosonate voor fagot, viola da gamba en klavecimbel van Theodor Schwartzkopff opgenomen. De sonate bevat naast een aantal korte dansen ook een prachtige lyrische chaconne. Daarnaast dienen de sonates van de mysterieuze Johann Georg Tiehl genoemd te worden. De opgewekte sonates van deze onbekende componist zouden weleens de eerste stukken voor barokfagot kunnen zijn. Ook de tweedelige sonate van Devienne, die hier door traverso en fagot wordt uitgevoerd, is prachtig. Verschuren speelt overtuigend en vertolkt in ieder stuk een andere stem en functie. Hij wordt daarbij fantastisch ondersteund door het ensemble Concerto Delaborde. Heel mooi om te horen dat de barokfagot zoveel verschillende kanten heeft! En voor degene die een glimp wil opvangen van het onderzoek dat Verschuren uitvoert aan de barokfagot, bevat de programmatoelichting fragmenten uit het manuscript.
Ella Botter