CD 15_726

Recensie DIVERSEN – Unheard – CD premieres with music from the interwar period (werken van Jokl, Kahn, Hauer, Süsskind, Gruenberg)

DIVERSEN
Unheard – CD premieres with music from the interwar period (werken van Jokl, Kahn, Hauer, Süsskind, Gruenberg)
Ebony Quartet, Barbara Kozelj (mezzosopraan), Daniel Reuss (spreekstem), Werner Herbers (artistieke leiding)
Channel Classics CCS 40517 • DDD-69’
Waardering: 10
Luister 726 – September/Oktober 2017

Het is opnieuw gelukt bij Werner Herbers en zijn musici – ditmaal niet de Ebony Band maar het Ebony Quartet. Hun nieuwste aanwinst bevat muziek die soms ooit wel gehoord zal zijn, maar nooit is opgenomen. Op Hauer na, die altijd in Wenen is gebleven, hebben alle componisten (midden-)Europese wortels en zijn ze op de vlucht voor de nazi’s naar Amerika uitgeweken, waar iemand als Louis Gruenberg zeker zijn sporen in het muziekleven heeft nagelaten. Toch zijn ze grotendeels vergeten, wat in elke periode van de muziekgeschiedenis voorkomt. Wel kenden ze ook hun beroemd gebleven tijdgenoten; Otto Jokl was bevriend met Alban Berg en Gruenberg met Arnold Schönberg. Aan alle muziek hoor je haar ontstaanstijd af: van tussen de wereldoorlogen, met alle kenmerken van Europees modernisme. Het is allemaal zonder meer goede muziek, niet alleen Erich Itor Kahns fragment van een strijkkwartet, maar ook het Tweede strijkkwartet van Jokl of de Indiskretionen van Gruenberg, die een wat lichtere toon laten horen. Een grote verrassing is het melodrama van Süsskind, op een ronduit politieke tekst die door koordirigent Daniel Reuss met perfect gevoel voor melodrama wordt voorgedragen, vaak behoorlijk intens. Süsskinds mooie liederen zijn een aanwinst voor het repertoire voor strijkkwartet en zangstem en ook Hauers Fünf Stücke (echt een titel voor die periode) verrassen evenzeer. Hauer heeft altijd geroepen dat hij de ware uitvinder van het twaalftoonsysteem was, maar ook hier verschilt dat in uitwerking volkomen van wat Schönberg ermee deed. Deze Hauer en Schönbergs Serenade zijn overigens allebei in 1924 in Donaueschingen uitgevoerd. Unheard staat vol muziek die gelukkig niet langer ongehoord zal te blijven.
Paul Herruer

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen