CD 09_723

Recensie DIVERSEN – Vocalise – Albrecht Mayer

Vocalise (een verzameling van favoriete opnames van Albrecht Mayer)
Albrecht Mayer (hobo), Jakub Haufa (viool), Monika Razynska (klavecimbel), Markus Becker (piano), Academy of St Martin in the Fields o.l.v. Mathias Mönius e.a.
Deutsche Grammophon 02894796843 • DDD-68’

Vocalise. Deze titel roept meteen associaties op met vocale muziek. En dat is ook precies waarom hoboïst Albrecht Mayer ervoor koos zijn nieuwe cd, met daarop een verzameling van zijn favoriete opnames, zo te noemen. Met deze fantastische cd wil hij de luisteraar overtuigen van de lyrische zangkwaliteiten van de hobo. In één woord: prachtig! De cd bevat een divers programma, afkomstig van al Mayers recente cd’s en met muziek uit veel verschillende perioden. Door af te wijken van het standaard hoborepertoire en in plaats daarvan onder meer Ravels Pavane pour une infante défunte en Vivaldi’s Winter te spelen laat Mayer zien dat hij, naast het feit dat hij een goede hoboïst is, ook over een grote creativiteit beschikt. Alle tracks zijn stuk voor stuk de moeite waard. Zo werpt de bewerking van Abends will ich schlafen gehn uit Humperdincks Hänsel und Gretel’ voor hobo en het vocale ensemble The King’s Singers een magisch nieuw licht op de bekende aria. En zorgt de bewerking van Händels Sarabande voor hobotrio voor kippenvel. Ondanks het ontbreken van woorden bevat deze cd alleen maar mooie liederen die het verdienen om gehoord te worden!
Ella Botter