CD 79_719

Recensie Why not here (muziek voor twee gamba’s van Ford, Ferrabosco, Jenkins, Danyel, Holborne, Alison en Lawes)

Why not here (muziek voor twee gamba’s van Ford, Ferrabosco, Jenkins, Danyel, Holborne, Alison en Lawes)
Hille Perl, Friederike Heumann (viola da gamba), Lee Santana, Michael Freimuth (luit)
Accent ACC24317 • DDD-68’

Deze cd is een heruitgave uit 2003. Dat doet niets af aan de kwaliteit van de muziek: composities van Engelse componisten (en een in Engeland werkzame Italiaan) uit de late zestiende en begin zeventiende eeuw, waarin ballades, volkswijsjes en dansen zijn vastgelegd voor een bezetting van twee viola’s da gamba, in die jaren vooral daar een hoogst populair instrument. De speelwijze werd ‘lyra viol’ genoemd: op de snaren werd een mix ten gehore gebracht van melodie en harmonische ondergrond. De rode draad in deze productie is vooral melancholie; die mannen waren daar meesters in. Vooral in de stukken (van Thomas Ford en William Lawes) die het woord Paven in de titel dragen wordt gemikt op weemoed en emotie; de twee Duitse gambistes Friederieke Heumann en Hille Perl geven de treurnis het volle pond. Wie op zoek is naar gepaste muziek voor in de aula (u weet wel), kan hier terecht. De twee gamba’s worden hier en daar ondersteund door een of twee luiten, bespeeld door Lee Santana en Michael Freimuth; deze heren krijgen soms ook even de gelegenheid voor een tokkelintermezzo. Overigens zijn de stukjes waarin de dames hun gamba’s pizzicato bespelen dan wel weer net iets mooier.