Recensie DVORÁK, MARTINU˚ – Celloconcerten

DVORÁK, MARTINU˚
Celloconcerten
Christian Poltéra (cello), Deutsches Symphonie-Orchester Berlin o.l.v. Thomas Dausgaard
BIS-2157 • SACD-63’
Luister 716 – Juni 2016

Gevraagd naar de grote cellisten van onze tijd zal niet elke Luister-lezer meteen de naam van de Zwitserse cellist Christian Poltéra noemen. Dat zou weleens kunnen liggen aan zijn keuze voor minder bekend repertoire. Poltéra bracht een indrukwekkende reeks cd’s uit met zelden gehoorde celloconcerten, bijvoorbeeld van zijn landgenoten Frank Martin, Arthur Honegger en Othmar Schoeck. Waarschijnlijk geen kaskrakers, maar aan Poltéra’s spel ligt dat zeker niet. Op zijn meest recente cd brengt hij twee Tsjechische meesters bij elkaar. In het bekende celloconcert van Dvorˇák vlindert hij fabuleus door de virtuoze passages, liefdevol gedragen door het Deutsches Symphonie-Orchester Berlin (prachtige duetten met fluit, hobo, viool). Soms zuchtend, soms ritmisch wervelend, Poltéra’s timing is voorbeeldig. In het minder vaak gespeelde celloconcert van Martinu˚ straalt de levenslust en opwinding van een jonge componist de luisteraar tegemoet. In de ‘roaring twenties’ trok Martinu˚ vanuit Praag de wijde wereld in. Hij combineerde Tsjechische volksmuziek met alles wat op zijn pad kwam en hem beviel, van jazz tot elektronische versterking. In 1923 vestigde hij zich in Parijs, het mekka van de nieuwe muziek. Daar ontstonden twee vroege versies van zijn celloconcert. Ontevreden met de oorspronkelijke orkestratie – hij had zijn hoofd er niet bij toen in 1939 de oorlog uitbrak – pakte hij het werk weer op in 1955. Het resultaat is een fantasierijke orkestratie met brutale trompetten, een jazzy klarinet en feestelijk slagwerk. Als u nog nooit de drempel naar de twintigste eeuw hebt durven nemen, laat Christian Poltéra u dan met Martinu˚ bij de hand nemen.
Carine Alders