Recensie Flores españolas – Music for Viol Consort and Guitar

Flores españolas
Music for Viol Consort and Guitar
Maria Ferré (barokgitaar), Les Escapades
Christophorus CHR 77418 • DDD-63’

In Spanje staat de overgangsperiode van zestiende naar zeventiende eeuw bekend als ‘Siglo de Oro’, de Gouden Eeuw. Naast de beroemde schilderkunst (El Greco, Diego Vélasques) kwam ook de literatuur tot bloei (Miguel de Cervantes!) en last but not least natuurlijk de muziek. Het Duitse gambaconsort Les Escapades ontdekte ware juweeltjes uit deze periode en wel tijdens een gastoptreden op het Oude Muziek Festival 2015 in Daroca. Daar heeft namelijk de blinde organist-componist Pablo Bruna (1611-1670) zijn hele leven gewerkt en daar bevindt zich ook een uniek orgel uit die tijd. Zo rees het idee om zijn werk uit te voeren met hun gambaconsort, aangezien de middentoonstemming van de toenmalige orgels met fretten realiseerbaar bleek. Het gaat bij die orgelwerken overigens niet alleen om geestelijke muziek, maar vooral om virtuoze variaties op wereldlijke liederen. Uiteraard komt de eerste Spaanse gambacomponist Diego Ortiz, ook voorbij op dit album, met zijn Recercada quarta en Recercada ottava. En ja, als je één instrument met Spanje associeert, dan is het wel de gitaar! Dus vroeg ensemble Les Escapades de Catalaanse gitariste Maria Ferré erbij. Een gouden greep, want de sherrydroge tokkelklanken op haar barokgitaar zijn een ware smaakmaker. Niet alleen in prachtige solo’s als de Hachas van Gaspar Sanz (met folkloristisch handgeklap), maar ook als kruidige sfeermaker tussen de strijkers, zoals in de Pavana y gallarda van Luys de Milán.

CD kopen? Bestel hem hier.