GADE - Comala

Recensie GADE – Comala

GADE – Comala
Marie-Adeline Henry (sopraan), Markus Eiche (bariton), Rachel Kelly (mezzosopraan), Elenor Wiman (alt), Danish National Concert Choir, Danish National Symphony Orchestra o.l.v. Laurence Equilbey
Dacapo 8.226125 • DDD-50’

Comala, de geliefde van koning Fingal van Morwen, blijft verontrust achter als haar man ten strijde trekt tegen de koning van Lochlin. Ze raakt zo overtuigd van zijn dood op het slagveld dat ze sterft van verdriet. Onterecht, want Fingal overwint en keert terug – maar treft Comala dood. Dit au fond simpele verhaal, gebaseerd op een Schots gedicht van James Macpherson, vormt het libretto van de dramatische cantate Comala, opus 12 van Niels Gade. Het werk, voor koor en solisten, kende een zeer succesvolle première in Leipzig en werd bij leven van de componist vele tientallen malen uitgevoerd maar raakte later in de vergetelheid. Ter gelegenheid van Gades tweehonderdste verjaardag koos het Deense Nationale Symfonieorkest de Franse dirigente Laurence Equilbey uit om het werk eens af te stoffen en op cd vast te leggen. Een prima keuze, zo blijkt. Equilbey kneedt een prachtig geluid uit het orkest, sonoor maar niet te zwaar; de Wagneriaanse hoornklanken verraden Gades Leipziger invloeden. Bariton Markus Eiche (Fingal) komt zeer sterk uit de verf en sopraan Marie-Adeline Henry
(Comala) heeft een mooi volvette, Netrebko-achtige stemklank. Het koor klinkt iets te ver weg, maar verder is de opnamekwaliteit ook in orde. Fijne cd met spannend en zeldzaam repertoire!

Wilt u meer klassieke muziek recensies lezen? Bij een Luister abonnement krijgt u een toegang tot online lezen, u kunt dan tot 10 jaar terug de Luister edities én recensies lezen.

CD kopen? Bestel hem hier