CD 31_726

Recensie GLANERT – Requiem for Hieronymus Bosch

GLANERT
Requiem for Hieronymus Bosch
David Wilson-Johnson (stem), Aga Mikolaj (sopraan), Ursula Hesse von der Steinen (mezzosopraan), Gerhard Siegel (tenor), Christoph Fischesser (bas), Leo van Doeselaar (orgel), Groot Omroepkoor, Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Markus Stenz
RCOLive RCO 17005 • DDD-83’
Luister 726 – September/Oktober 2017

Als het Requiem voor Hieronymus Bosch niet binnen afzienbare tijd als een soort opera wordt uitgevoerd laten operahuizen een bijzondere kans en vooral een schot voor open doel liggen. Het Requiem voor Hieronymus Bosch dat Detlev Glanert, de huiscomponist van het Koninklijk Concertgebouworkest schreef ter herdenking van de vijfhonderdste sterfdag van de briljante schilder uit Den Bosch is immers niet zomaar een requiem. Ja, de Latijnse teksten van de requiemmis vormen het raamwerk, maar Glanert heeft deze teksten met fragmenten uit de Carmina burana gecombineerd tot een meeslepend hemels gericht. De vraag luidt of Bosch zich schuldig heeft gemaakt aan een of meer van de zeven zonden en naar het vagevuur moet afdalen, of dat hij geheel gelauwerd en gelouterd naar het Paradijs mag. Dit ‘verhaal’ is gevat in een ruim tachtig minuten durend discours (dat zonder problemen op één helder klinkende cd past) met een donderende stem van David Wilson-Johnson, solistische bijdragen van onder anderen sopraan Aga Mikolaj, mezzosopraan Ursula Hesse von den Steinen, ondersteunende noten van organist Leo van Doeselaar, indrukwekkende koorpassages gezongen door het Groot Omroepkoor en een volledig ontketend Koninklijk Concertgebouworkest. De live-opname van de uitvoering in Het Concertgebouw van 5 november 2016 onder leiding van Markus Stenz zindert en dwingt tot luisteren op het puntje van de stoel naar een werk dat alles in zich heeft om een van de klassiekers van de eenentwintigste eeuw te worden.