CD 04_733

Recensie GLUCK – Orfeo ed Euridice – Napoli 1774

GLUCK
Orfeo ed Euridice – Napoli 1774
Philippe Jaroussky (countertenor), Amanda Forsythe (sopraan), Emöke Baráth (sopraan), Coro della Radiotelevisione svizzera en I Barocchisti o.l.v. Diego Fasolis
Erato 0190295707941 • DDD-78’
Waardering: 10

De ene Orfeo is de andere niet. Vele componisten hebben zich aan het thema gezet. Niet verwonderlijk. Voor de componist is er nauwelijks een aansprekender thema te bedenken dan een hoofdpersoon die zelf musicus was. En niet zomaar een, maar touched by the divine. Eén die zijn citer zo fraai bespeelt dat de grootste roofdieren als makke lammetjes aan zijn voeten kwamen liggen. Christoph Willibald Gluck zorgde er zelf voor dat er verschillende versies van zijn beroemde opera verschenen. En anders boden andere componisten daarbij de helpende hand. In de Napolitaanse uitvoering had een lokale edelman en componist, ene Diego Naselli, de hand. Dat leidt tot het weglaten van sommige passages aanpassingen aan de lokale omstandigheden. Zeker in vergelijking tot de geregeld uitgevoerde Weense versie van 1762 (bijvoorbeeld met Janowitz en Fischer-Dieskau voor Deutsche Grammophon). We krijgen er echter enorm veel voor terug. Zo is het duet van Orfeo en Euridice beduidend langer.

Wilt u de complete recensie lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen