CD 31_715

Recensie HÄNDEL – Arminio

HÄNDEL
Arminio
met o.a. Max Emanuel Cencic (Arminio), Layla Claire (Tusnelda), Petros Magoulas (Segeste), Juan Sancho (Varo), Vince Yi (Sigismondo), Armonia Atenea o.l.v. George Petrou
Decca 4788764 • DDD-2.31’
Waardering: 6
Luister 715 – Mei 2016

Arminio ging in première in het Theatre Royal Covent Garden op 12 januari 1737, kende een vijftal opvoeringen maar werd door Händel achteraf nooit meer op de affiche gezet. Het anonieme libretto naar Antonio Salvi gaat terug op Tacitus’ relaas over Hermann (Arminio), een krijger van de stam van de Cherusci, die het verdrag met de Romeinen schond en de Romeinse generaal Varus versloeg. De andere personages van de opera zijn Tusnelda (Arminio’s vrouw), Ramise (zijn zus), Sigismondo (haar geliefde) en Tullius, een Romeins tribuun. De complexe intrige laat zich zonder tekstboekje moeilijk volgen aangezien de bezetting drie countertenoren en een tenor biedt, naast een sopraan, een mezzo en een bas. Is Max Emanuel Cencic een zoetgevooisde Arminio met soepele coloraturen, dan kan ik me veel minder verzoenen met het klare, bijna kinderlijke geluid van Vince Yi (Sigismondo) terwijl Xavier de Sabata (Tullio) vrij kleurloos overkomt. Virtuoos zingen ze allemaal, ook Layla Claire (Tusnelda) met een heldere, wat scherpe sopraan die soms moeilijk van haar mannelijke collega’s te onderscheiden is. Ruxandra Donose (Ramisa) en Petros Magoulas (Segestes) klinken beiden vrij dof en konden me moeilijk overtuigen. Juan Sancho is een degelijke Varus. George Petrou leidt de Armonia Atenea met temperament en scherpe tempi.
Erna Metdepenninghen

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen