CD 28_719

Recensie HAYDN, SAMAMA, GERSHWIN – Fresh, Sweet & Sturdy

HAYDN, SAMAMA, GERSHWIN
Fresh, Sweet & Sturdy
Syrène Saxophone Quartet
Etcetera KTC1569 • DDD-57’

De musici zijn als eerste blazers aangenomen door de Nederlandse Strijkkwartet Academie en dat hoor je. Haydns eerste strijkkwartet uit opus 20 klinkt als een klok, met een rijke samenklank waarin de vier saxofonisten elkaars kleur opzoeken en uitstekend met elkaar communiceren. Dat je het spelen wilt snap ik, Haydn is tenslotte de uitvinder van dit ultieme kamermuziekgenre, maar toch bekruipt mij de vraag waarom je dit werk met een saxofoonkwartet op cd uit zou willen uitbrengen. Die vraag is op de rest van de cd echter niet aan de orde. Het speciaal voor dit viertal gecomponeerde Syrènes van Leo Samama is een fascinerend en spannend stuk waarin het sterke samenspel en het eigen karakter van de instrumenten uitstekend tot hun recht komen. Een aanwinst voor deze bezetting, met spookachtige klanken, brute én zoete dissonanten. Tenorsaxofoniste Annelies Vrieswijk bewerkte niet alleen Haydn voor haar ensemble, maar ook Gershwins An American in Paris. Een gouden greep: net als boek en film naast elkaar kunnen bestaan als onafhankelijke kunstwerken, zo blijft ook deze bewerking naast de oorspronkelijke orkestversie met gemak overeind. Ritmisch swingend, met een aangenaam recalcitrante bariton en een sopraansax die verkleurt van hobo naar fluit en ook Benny Goodman nog even om de hoek laat komen.
Carine Alders