CD 04_720

Recensie HAYDN – Solo e pensoso (Symfonie in D, Hob.I:42 – Ouverture ‘L’Isola Disabitata’ – Aria ‘Solo e pensoso’ – Symfonie in A ‘Tempora Mutantur’ – Symfonie in D, Hob.I:4)

HAYDN
Solo e pensoso (Symfonie in D, Hob.I:42 – Ouverture ‘L’Isola Disabitata’ – Aria ‘Solo e pensoso’ – Symfonie in A ‘Tempora Mutantur’ – Symfonie in D, Hob.I:4)
Francesca Aspromonte (sopraan), Il Giardino Armonico o.l.v. Giovanni Antonini
Alpha 672 • DDD-69’

Als een caleidoscoop van menselijke emoties, zo ziet de Italiaanse dirigent Giovanni Antonini de muziek van Haydn. Antonini heeft de artistieke leiding over het ambitieuze project Haydn2032, waarvoor hij alle 107 symfonieën van Haydn opneemt ter ere van zijn driehonderdste verjaardag in 2032. In plaats van chronologisch de lijst af te werken, zoals vaak het geval bij projecten met ‘alle werken van…’, heeft de dirigent programma’s samengesteld rond een thema. Solo e pensoso (‘alleen en in gedachten verzonken’) is de titel van de derde cd van Haydn2032 en verwijst naar de aria ‘Solo e pensoso’ op tekst van Francesco Petrarca. De jonge en veelbelovende sopraan Francesca Aspromonte, begeleid door het barokensemble Il Giardino Armonico, zingt de aria recht uit het hart. De rijzende ster heeft een prachtige warme stem en heldere uitspraak. In de geest van Petrarca’s sonnet heeft Antonini de symfonieën 4, 42 en 64 uitgekozen. De componist was als Kapellmeister van de Esterházy-familie in hun afgelegen paleis behoorlijk afgezonderd van het Weense muziekleven, en daardoor vaak origineel en innovatief. De langzame delen van deze symfonieën hebben een bepaalde melancholie, en de walking bass in het Adagio van de 64e symfonie lijkt Antonini een rechtstreekse vertaling van Petrarca’s ‘vo mesurando a passi tari et lenti’, ‘ik schrijd met trage en logge passen voort’. Fotograaf Bruno Barbey liet zich voor de omslagfoto en fotoreeks in het boekje eveneens inspireren door Petrarca’s tekst. De verdiepende programmatoelichting rondom ‘de eenzame Haydn’ werd geschreven door musicoloog Christian Moritz-Bauer en is de moeite van het lezen absoluut waard. Zoals geen letter of beeld in dit project aan het toeval is overgelaten, raakt ook iedere haar van iedere strijkstok de juiste snaar. De musici brengen de muziek onder de bezielende leiding van Antonini werkelijk tot leven: het spat van de plaat.
Maartje Valk