CD 27_720

Recensie HAYDN – ‘Sun’ quartets Op.20 Nos 1-3

HAYDN
‘Sun’ quartets Op.20 Nos 1-3: kwartetten voor strijkers
Chiaroscuro Quartet
BIS-2158 • SACD-75’

Haydn’s zonnekwartetten (op.20) – het zijn er zes, het Chiaroscuro Quartett heeft de eerste drie opgenomen – behoren tot de canon van het kamerstrijkersgenre. De stukken bieden alle een ongelofelijke variatie en klankrijkdom. De vertolker krijgt een uitgelezen kans om zijn stempel te drukken op de composities. Mozart en Beethoven zijn slechts twee van de vele componisten die zich aan Haydn schatplichtig verklaarden, met name ook vanwege zijn strijkkwartetten. Echt Sturm und drang-materiaal. Niet zo gepolijst als het laat achttiende-eeuwse repertoire soms kan klinken, zijn de kwartetten soms bijna onderzoekend, alsof Haydn de uitvoerder en de luisteraar probeerde mee te nemen in een bijna schetsmatig aandoend ontwerpproces. De muziek bevat tal van onvoorspelbaarheden, zoals het herhaaldelijk stilvallen van het allegro molto van het strijkkwartet in G-mineur. Dan weer gaat – in positieve zin – de beuk erin, zoals in het wervelende allegro moderato van het kwartet in e-klein. Ronduit fascinerende muziek. Het Chiaroscuro Quartett werkt alleszins mee. Het brengt de vele nuances en abrupte wisselingen van deze gecompliceerde muziek kundig en vol overtuiging. De opname doet helder, bijna lucide aan. Dat kunnen de zonnekwartetten goed hebben. De opname houdt zich goed staande naast andere opnames, zoals die van het Hagen Quartett voor Deutsche Grammophon.
Quirijn Bongaerts