CD 33_728

Recensie HAYDN – Vioolconcerten nr. 1 in C, nr. 3 in A, nr. 4 in G

HAYDN
Vioolconcerten nr. 1 in C, nr. 3 in A, nr. 4 in G
Lisa Jacobs (viool), The String Soloists
Cobra Records COBRA0061 • DDD-68’

Haydn schreef een hele rij concertante werken: elf voor klavier, vijf voor draailier, een voor trompet, hobo, fluit, twee (of vier?) voor cello, twee voor hoorn, en vier voor viool. Daarvan hoor je hoogstens een enkel pianoconcert, het trompetconcert en twee celloconcerten met enige regelmaat, voor de rest is het schraalhans keukenmeester. Dat Lisa Jacobs drie van de vier vioolconcerten opneemt, is dan ook heel mooi. Misschien zijn het niet Haydns allerbeste werken, maar ook dan is zijn inventiviteit groot genoeg voor een orenspitsende luisterervaring. Hoor maar eens het delicate Adagio van het Eerste concert, met een door pizzicato strijkers begeleide prachtige vioolcantilene, of het slotallegro van het Vierde concert, waarvan het vrolijke thema je dag helemaal goedmaakt. De openingsdelen zitten vol energie, de langzame delen vol poëzie en de finales vol aanstekelijke virtuositeit. Voor een violist lijkt me dit heerlijk om te spelen en aan Lisa Jacobs is dat ook wel te merken. Zij mag best eens haar gerechte plaats opeisen naast Janine Jansen, Liza Ferschtman, Simone Lamsma en de nieuwste ster Noa Wildschut, want ze doet niet voor hen onder. Met The String Solists heeft ze haar eigen strijkje dat met dirigentloos samenspel de perfectie dicht benadert en toch spontaan blijft klinken. Past helemaal bij Haydn.
Gerard Scheltens