CD 30_720

Recensie HENZE – Complete Music for Solo Guitar

HENZE
Complete Music for Solo Guitar
Andrea Dieci (gitaar)
Brilliant Classics 95186 • DDD-73’

De complete muziek voor sologitaar van Hans Werner Henze zal niet direct het gedroomde kerstcadeau voor iedereen zijn, maar gitarist Andrea Dieci komt hierin wel beslagen ten ijs. Niet alleen vanwege zijn kristalheldere spel maar ook vanwege de keuze voor dit ongebruikelijke repertoire dat verschillende fasen uit Henze’s scheppen tussen 1958 en 1979 illustreert. De ‘Drei Tentos’ uit 1958 weerspiegelen zijn vroege periode. Later werd hij experimenteler maar zijn hang naar de Griekse oudheid bleef. Altijd hoor je in zijn stukken iets van de homofonische sfeer van de liermuziek uit de oudheid terug, zoals bijvoorbeeld in ‘Romeo and Juliet’ uit de ‘Royal Winter Music (First Sonata on Shakespearean Characters) ‘uit 1975/76. Net als bij Saties mystiek-esoterische titels werken Henzes beladen Shakespearetitels als ‘Ophelia’, ‘Oberon en ‘Gloucester’ heel associatief. Je gaat er vanzelf beelden bij zien. Henze schreef deze stukken overigens op verzoek van gitarist Julian Bream, die lang moest aandringen. Enkele jaren later volgde een tweede sonate rondom Shakespeare-karakters, ‘Sir Andrew Aguecheek’, ‘Bottom’s dream’ en ‘Mad Lady Macbeth’, die meer van hetzelfde bracht. Mede vanwege de ongebruikelijke gitaarbehandeling een interessante aanvulling op het gitaarrepertoire die laat horen dat er meer aan de gitaarhemel is dan Miloš Karadagli´c alleen. Uitstekend geproduceerd met een glaszuiver klankbeeld.