CD 05_725

Recensie HONEGGER – Le Roi David

HONEGGER
Le Roi David
Christophe Balissat, Athena Poullos, Lucie Chartin e.a., Ensemble Vocal de Laussane, Orchestra de la Suisse Romande o.l.v. Daniel Reuss
Mirare MIR 318 • DDD-72’

Een van de meest in het oog springende kenmerken van Honeggers Le Roi David is de assemblage van muzikale taal: soms bi- of schurend tegen het a-tonale, dan weer ontwapenend traditioneel – tegen het naïeve aan – met knipoogjes naar Bach en Händel. Honegger wist ook een mooie architectuur aan te brengen in het uit 27 scenes bestaande oratorium. Nog een sterk punt: de ongekende directheid. Neem bijvoorbeeld de openingsscène, waarin in luttele maten de pauken, bezwerende motieven in de hobo, en een compacte koperfanfare een beeld oproepen van een eeuwenoud, onbewerkt landschap, met associaties richting mysterie, bezwering en barbarij. Een sfeer die op deze cd bijzonder raak wordt getroffen: afstemming en intentie van het heterogene orkest (diverse blazers, contrabas, piano, harmonium, celesta, pauken en slagwerk) zijn uiterst genietbaar. Dat geldt ook voor de prima solistencast: Marianne Beate Kielland (mezzosopraan) mooi puur en licht, Lucie Chartin (sopraan) en Thomas Walker (tenor) plooibaar en expressief, ook in de hoogste regionen. Het koor zingt mooi slank, transparant, zuiver en verstaanbaar, en mengt bovendien uitstekend met het orkest. Prachtig dat in deze tijden, waarin de popularisering zo stevig om zich heen slaat, dit stuk – een onovertroffen meesterwerk – weer eens onder het stof vandaan gehaald wordt. En zeker in deze formidabele uitvoering.
Maurice Wiche