CD 19_721

Recensie J.S. BACH – Johannes-Passion – Matthäus-Passion – Messe in h-Moll – Weihnachtsoratorium

J.S. BACH
Johannes-Passion – Matthäus-Passion – Messe in h-Moll – Weihnachtsoratorium
Chor des Bayerischen Rundfunks, Concerto Köln, Akademie für Alte Musik Berlin o.l.v. Peter Dijkstra
BR Klassik 900513 (9) • DDD-8.32’

Peter Dijkstra, artistiek leider van het Chor des Bayerischen Rundfunks sinds 2005, initieerde in 2010 het Bach Project. Doel was om met de Beierse zangers de Johannes-Passion, de Matthäus-Passion, het Weihnachtsoratorium en de Hohe Messe live uit te voeren en op te nemen. De complete box, Soli Deo gloria, zou dan een bijdrage leveren aan de herdenking van 500 jaar reformatie in 2017. Met de opname van de Hohe Messe in juni 2016 voltooiden Dijkstra en het koor dit project. De eerdere uitgaven van De Matthäus-Passion, het Weihnachtsoratorium en de Johannes-Passion werden vooral in Duitsland lyrisch ontvangen en zelfs het woord ‘referentie-opname’ viel. Dat is misschien wat teveel gezegd, maar Dijkstra weet er met zijn koor ondersteund door Concerto Köln en de Akademie für Alte Musik Berlin enerverende uitvoeringen van te maken. Met sterke solisten als Julian Prégardien, Maximilian Schmitt en Karina Gauvin zit het ook met de solistische bijdragen helemaal goed. De meerwaarde van deze box dat deze vier veel opgenomen werken van Bach in een relatief korte periode zijn opgenomen door hetzelfde ensemble en dezelfde dirigent. Daardoor biedt ‘Soli Deo gloria’ een mooi coherent geheel van vier mastodonten uit het Bach-repertoire, waarbij vooral het koor van Dijkstra uitblinkt.