CD 09_719

Recensie J.S. BACH – Leipzig Organ Works

J.S. BACH
Leipzig Organ Works (o.a. Prelude en Fuga in Es, BWV552; Triosonate nr.4, BWV528; ‘Vom Himmel hoch’, BWV769; ‘Nun komm, der Heiden Heiland’ BWV659; Prelude en Fuga in e, BWV548)
Maude Gratton (Silbermann-orgel, Friedenskirche Ponitz)
PHI LPH021 • DDD-74’
Waardering: 10
Luister 719 – November 2016

Twee complete Bach orgel-recitals. De programma’s hebben maar een kleine overlapping, de 4de Triosonate in e en ‘Nun komm, der Heiden Heiland’. Een vergelijking kan dus niet over de hele linie gemaakt worden maar het is ook alleen in deze twee werken al heel verhelderend. Wim Magré heeft met zijn opname een specifiek doel, zijn Elburgse orgel te laten horen in een Bach-programma. Het Quellhorst-orgel uit 1825 is een prachtig instrument en er moet vooral óók veel Bach op worden gespeeld, zoals op elk instrument. Maar, als het gaat om het uitbrengen van Bach-opnamen op cd, zijn er natuurlijk veel betere instrumenten te vinden die dichter bij het klankideaal van en voor Bach komen. Daarmee heeft Maude Gratton een veel beter uitgangspunt met het briljante Silbermann-orgel in Ponitz. Niet alleen het instrument, ook de kwaliteiten van het spel van Maude Gratton zijn van een andere orde. Neem alleen al het ‘Vivace’ in het eerste deel van de triosonate in e. Bij Magré hoor ik geen ‘Vivace’, bij Gratton gaat Bach meteen swingen. Bij Magré verwordt het Andante tot een aan het sentimentele grenzende aria – met tremulant – op zich mooi en consequent zo gespeeld, maar bij Gratton zingt het zonder te trekken. In het ‘Un poco Allegro’ is de aanstekelijke dans-associatie weer terug bij Gratton, Magré slaagt er met hoorbare moeite in om het stuk in zijn tempo uit te spelen. In ‘Nun komm, der Heiden Heiland’ is Magré tergend traag, Gratton heeft een prettig voortgaand tempo en vormt wél duidelijke frases. Met de grote orgelwerken als opening en afsluiting van haar recital maakt Gratton diepe indruk, helder gearticuleerd stuwend spel, meester over de materie. Vanwege haar spel en de klankrijkdom van het instrument zou ik elke Bach- en orgelliefhebber willen aanraden om de cd van Maude Gratton te beluisteren. De opname van het orgel in Elburg is goed, die van het Silbermann-orgel in Ponitz is prachtig – ongeacht de bijgeluiden van de tractuur.
Hans Quant

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen