Recensie J.S. BACH/ROT – Mattheus Passie

J.S. BACH/ROT
Mattheus Passie
Jan Rot (verteller, zang), Pearl Jozefzoon (zang), Job Hubatka (zang), Tango Extremo
JWA Records 012016 (2) • DDD-1.40’
Waardering: 4

Puristen zullen een hartaanval, hersenbloeding en koortsstuip ineen krijgen van deze door Tango Extremo geïnitieerde Mattheus Passie. Het gezelschap dat doorgaans enthousiast klassiekers ‘vertangoot’ had, na het horen van de hertaalde Nederlandse versie die Jan Rot in 2006 met onder anderen Tania Kross, Marcel Beekman en het Residentie Orkest uitbracht, zijn zinnen op de Matthäus-Passion gezet. Een heldendaad of artistieke zelfmoord wordt zoiets meestal. Deze twee cd’s met een intelligente ‘samenvatting’ van Bachs meesterwerk zijn beide. De heldendaad zit in het feit dat men het aangedurfd heeft om de noten van Bach op deze wijze een breder publiek te geven. De bewerkingen van Tango Extremo zijn bij vlagen intrigerend en zelfs ontroerend. Ook de hertaling van Jan Rot heeft nog steeds zijn charme. Het zijn op deze zwakke live-registraties vooral de twee stemmen die de passie moeten dragen die de moed enigszins in de schoenen doen zakken. Zo scherp als Rots teksten zijn, zo zwak en onaantrekkelijk is zijn stem en ook Pearl Jozefzoon, een paar jaar geleden winnares van Holland’s Got Talent is niet op haar plaats in de hybride populair barokke melodielijnen. Het maakt het luisteren naar deze op zich toe te juichen poging bij vlagen tot een kwelling. Jammer.