CD 12_720

Recensie J.S. BACH – Sonatas (orgelsonates BWV525, 527-530)

J.S. BACH
Sonatas (orgelsonates BWV525, 527-530)
Jan Van Hoecke (blokfluit), Jovanka Marville (klavecimbel en fortepiano)
Alpha 237 • DDD-63’
Waardering: 8
Luister 720 – December 2016

Of de zes orgelsonates van Johann Sebastian Bach, geregistreerd onder de BWV-nummers 525 tot en met 530, door de componist allemaal precies zo zijn geschreven, of dat er bewerkingen tussen zitten van stukken die eerder voor andere bezettingen bedoeld waren (of omgekeerd), dat is ietwat schimmig. Maar het kan heel goed, want dat was zo’n beetje de praktijk in zijn dagen. Wat de Belgische blokfluitspeler Jan Van Hoecke en klaveciniste Jovanka Marville hier doen, is dus bepaald niet absurd: de overgeleverde orgelpartijen transcriberen voor blokfluit en klavecimbel (of, in twee gevallen, de sonates 3 en 4, voor fortepiano). Het voordeel van deze aanpak boven de reguliere vertolking op orgel van deze triosonates is dat de verschillende melodielijnen heel mooi en transparant te volgen zijn; op orgel is het vaak wat meer diffuus. Van Hoecke hanteert twee types fluit: een alt- en een tenorblokfluit, en in alle gevallen klinkt het authentiek en stijlzuiver, zowel in de virtuoze snelle deeltjes als in de meer ingetogen langzame. De keuze voor een fortepiano lijkt wat gedurfd, maar de verantwoording wekt begrip: het gebruikte instrument is een kopie van de piano die in 1749 werd gebouwd door Gottfried Silbermann, en die Bach gekend (en waarschijnlijk ook wel bespeeld) heeft.
René de Cocq

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen