CD 15_719

Recensie L. BERKELEY, M. BERKELEY – Stabat Mater: Sacred Choral Music by Lennox & Michael Berkeley

L. BERKELEY, M. BERKELEY
Stabat Mater: Sacred Choral Music by Lennox & Michael Berkeley
The Marian Consort, Berkeley Ensemble o.l.v. David Wordsworth
Delphian DCD34180 • DDD-61’

Religieuze werken van Lennox Berkeley (1903-1989) worden op deze cd gecombineerd met het door zijn zoon Michael Berkeley (1948-) gecomponeerde Touch Light. Lennox Berkeley werd geboren in een aristocratische familie in Oxford. Niemand minder dan Maurice Ravel spoorde hem aan verder te studeren bij Nadia Boulanger in Parijs. Op zesentwintigjarige leeftijd werd Lennox katholiek, veel van zijn werk heeft een religieus karakter. De drie stukken van vader Berkeley ontstonden in verschillende perioden van zijn leven. Het doorwrochte Stabat Mater (1948) schreef hij in opdracht van Benjamin Britten voor wie hij bijzondere gevoelens koesterde en wiens werk hij bewonderde. De Mass for Five Voices (1964) laat meer invloeden horen van moderne, twintigste-eeuwse muzikale ontwikkelingen. Judica me (1978) is melodieuzer en van welluidende eenvoud. De zes zangers van het Marian Consort komen het best tot hun recht in de meerstemmigheid van de twee a capella werken. Het taaie Stabat Mater, waarin ze ook solistisch zingen en samenwerken met het Berkeley ensemble, klinkt stroperig en laat qua intonatie te wensen over. Datzelfde probleem speelt ook op in Touch Light van zoon Berkeley. Wat deze muziek vraagt, is voor de vooral naar oude muziek klinkende zangers een brug te ver.