CD 39_725

Recensie LEGRAND – Concerto pour piano et orchestra – Concerto pour violoncelle et orchestre

LEGRAND
Concerto pour piano et orchestra – Concerto pour violoncelle et orchestre
Michel Legrand (piano), Henri Demarquette (cello), Orchestre Philharmonique de Radio France o.l.v. Mikko Franck
Sony Classical 88985393722 • DDD-64’

Hij werd dit jaar vijfentachtig, maar voor Michel Legrand betekent dat niet dat hij het wat rustiger aan doet. Om zijn verjaardag te vieren maakt hij een wereldtournee met concerten van Cannes tot Sint-Petersburg. Legrand is componist, arrangeur, pianist en dirigent, maar dankt zijn bekendheid vooral aan de talloze films die hij sinds de jaren vijftig van de vorige eeuw van muziek voorzag. Meer dan tweehonderd bioscoop- en tv-films, Oscarnominaties, Golden Globes. Als pianist trad hij op met sterren uit zowel de jazz- als de klassieke muziekwereld. Op deze cd staan twee recente ‘klassieke’ werken van zijn hand. Gedreven, motorische ritmiek wisselt af met intense, lyrische passages en momenten van verstilling. Ravel meets Bernstein, zo zou je het kunnen omschrijven, maar dat is te makkelijk. Het is veel meer. Dit zijn creaties van een muzikale alleskunner die weet hoe je een effectief stuk muziek in elkaar zet. De vitale, oude baas neemt zelf de solopartij in het Pianoconcert voor zijn rekening. Petje af. Henri Demarquette geeft een intense vertolking van het Celloconcert, met zijn verassende ‘sonatedeel’ (piano en cello zonder orkest!) en aangrijpende langzame delen. ‘Michel, ik ben jonger geworden sinds ik jou ken’, schrijft Demarquette in het cd-boekje. Na het beluisteren van deze muziek begrijp ik dat.