CD 30_719

Recensie LEGRENZI – Sonate & Balletti

LEGRENZI
Sonate & Balletti
Ensemble Clematis o.l.v. Stéphanie De Failly (viool)
Ricercar RIC356 • DDD-78’

Na de ontmoetingen met Carlo Farina, Gioseffo Zamponi en Tomaso Antonio Vitali vervolgt ensemble Clematis zijn verkenningstocht door de Italiaanse barok. Ditmaal dook het gezelschap in de nalatenschap van Giovanni Legrenzi (1626-1690), wiens muziek we vandaag de dag nog maar zelden horen. Legrenzi, zoon van een violist, was als componist feitelijk autodidact. Mogelijk droeg dat bij tot het kenmerk dat je als ‘artistieke spontaniteit’ zou kunnen ervaren: Legrenzi schroomde niet om allerlei leuke ideeën aan elkaar te verbinden. De Sonata’s zagen het licht in Venetië tussen 1655 en 1673. Ze zijn geschreven voor uiteenlopende bezettingen. Violen, gamba’s, fagot, harp, theorbe, orgel: alles komt op deze cd aan bod. Legrenzi’s laatste bundel met ‘Balletti e Correnti’ stamt uit 1691 en toont onmiskenbaar Franse invloeden. Clematis’ bloemlezing ‘Sonate & Balletti’ is een gevarieerd album geworden, vol aantrekkelijke muziek, elegant en melodieus. De voortdurende afwisseling van vormen en instrumenten maken dat je je als luisteraar niet snel verveelt. De opnamen getuigen van perfectionisme, alleen al door de keuze van twee verschillende kerken als locaties. De akoestiek galmt prettig, dat wil zeggen: schept waar wenselijk een sacrale sfeer en laat desondanks de transparantie intact.