CD 41_725

Recensie LOEVENDIE – Strides (werken voor piano)

LOEVENDIE
Strides (werken voor piano)
Ralph van Raat (piano)
Attacca ATT 2017150 • DDD-63’

Het is geen toeval dat op deze cd een werk opduikt met de titel Red, Yellow and Blue: componist Theo Loevendie kun je namelijk gerust beschouwen als de Piet Mondriaan der vaderlandse muziek. Zoals Mondriaan van concreet naar abstract ging met olieverf, zo gaat Loevendie te werk in korte pianostukjes met beeldende titels als Stapvoets, Fiets en On the Train. Rechtlijnige stukjes met een scherp afgebakend kleurenspectrum, veelal doorspekt van duidelijke hints naar de jazz. Wat de beide kunstenaars echter scheidt, is hun bekendheid; Loevendie wordt zelden gespeeld. Deze cd biedt daarom een chronologisch overzichtsplaatje van zijn pianowerk door de jaren heen, van de haast ‘Bachse’ Drie inventies uit 1957 tot het tweepianowerk Together uit 2012. Leuk zijn ook de vier stukjes onder de noemer The Barpianist; de steeds luider wordende schreeuw om aandacht van een achtergrondpianist, compleet met keuvelend cafépubliek. Ralph van Raat speelt alles (ja, zelfs de beide pianopartijen in Together) met veel begrip voor Loevendies muzikale evolutie en het artistieke grensvlak waarop hij balanceert. Van Raat, aan wie Loevendie een van de stukken heeft opgedragen, verzorgt ook de programmatoelichting in het boekje en brengt met deze cd een uitstekende introductie in het werk van een onderbelicht kunstenaar.