LULLY - Alceste

Recensie LULLY – Alceste

LULLY
Alceste
Les Talens Lyriques, Choeur de Chambre de Namur o.l.v. Christophe Rousset m.m.v. Judith van Wanroij (sopraan), Edwin Crossley-Mercer (bariton) e.a.
Aparte AP 164 • DDD-151’ (2 cd’s)

Toen de opera Alceste (ou Le Triomphe d’Alcide) in 1674 in Versailles in première ging, onder het goedkeurend oog van de Zonnekoning, was dat de start van een ware zegetocht. Het groots gemonteerde muzikale drama, op tekst van Philippe Quinault en muziek van Jean-Baptiste Lully, werd decennialang met groot succes uitgevoerd – ongeacht de immense logistieke en financiële eisen die het stuk stelde. Om maar wat te noemen: elk van de vijf aktes vroeg een totaal ander decor, van havenstad tot hoofdstad, van triomfboog tot rivierlandschap. In het Parijs van die dagen keek niemand er vreemd van op dat zo’n opera zich afspeelde in het oude Griekenland, waar het wemelde van de koningen, koninginnen, goden en halfgoden, ieder met zijn of haar eigen belang, al dan niet in oorlog met wie dan ook, en intrigeren was de mode. De verhaallijn is dan ook nauwelijks te volgen, maar dat wordt behoorlijk gecompenseerd door de hier en daar mooie muziek van Lully en de spectaculaire aankleding. Die muziek bevat wel vooral monologen en dialogen en groepsgesprekken in recitatiefvorm, hier en daar opgeleukt met een prettig stukje instrumentaal of een pittige mars. Ik denk: je moet het vooral zien, alleen op audio is het een hele klus. De uitvoering is vakkundig, dat is Christophe Rousset en zijn mensen wel toevertrouwd, en wij luisteren ook nog met een beetje chauvinistische trots naar de titelrol, met allure gezongen door Judith van Wanroij, opgeleid in Amsterdam bij onder anderen Charles van Tassel, Lucia Meeuwsen en Margreet Honig. René de Cocq