CD 33_717

Recensie MADIN – Te Deum

MADIN
Te Deum (Te Deum, HM28; Diligam te, HM22)
Les Cris de Paris, Stradivaria o.l.v. Daniel Cuiller
Alpha 963 • DDD-69’
Waardering: 8
Luister 717 – Juli/Augustus 2016

Hij was van eenvoudige komaf, Henry Madin (1698-1748), zoon van een Ierse soldaat en een Frans meisje uit de regio Verdun. Maar hij was muzikaal, mocht meedoen in het schoolkoor en in het jongenskoor van de kathedraal. Zijn latere werkzame leven stond vooral in het teken van koormuziek, hij leidde koorscholen over heel Frankrijk. Maar de meeste status verwierf hij als Sous-maître de la Musique de la Chapelle du Roi; in die kwaliteit schreef hij hofmuziek voor Lodewijk de vijftiende. Daaronder ook feestmuziek: zijn Te Deum zette in 1744 ten paleize luister bij aan de overwinning van het Franse leger in Freiburg en later dat jaar aan de inname van Tournai. Schallende fanfares, donderende pauken, martiale koren, afgewisseld met aria’s en duetten, handig geschreven, het klinkt naar Händel maar mist net dat beetje genialiteit. Het koor Les Cris de Paris en het orkest Stradivaria, met een zestal solovocalisten (twee sopranen, twee tenoren en twee bassen) zetten het werk netjes neer tijdens een concert in de Chapelle Royal in Versailles. Het feestprogramma wordt aangevuld met Madins interessante zesdelige motet Diligam te, Domine uit 1737, in vergelijkbaar muzikaal idioom, maar zonder de pauken en het koper.
René de Cocq

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen