Menu Sluiten

Recensie MAHLER – Symphonien 1-9

MAHLER
Symphonien 1-9
Chor und Sinfonieorchester des Bayerischen Rundfunks o.l.v. Colin Davis, Bernard Haitink, Daniel Harding, Mariss Jansons & Yannick Nézet-Séguin
BR Klassik 900714 • DDD-11.30’ (11 cd’s)
Waardering: 8

In de discografische geschiedenis van Gustav Mahler en zijn negen symfonieën hebben aanvankelijk drie orkesten een hoofdrol gespeeld: het Concertgebouworkest met Bernard Haitink, het New York Philharmonic Orchestra onder Leonard Bernstein en het Sinfonieorchester des Bayerischen Rundfunks met Rafael Kubelik. Dat was een dikke halve eeuw geleden, en voor de labels Philips, CBS en Deutsche Grammophon een ware strijd der titanen. Zo spannend is het al lang niet meer. De afgelopen decennia moesten twee Europese rivaliserende orkesten met dezelfde chef zich bewijzen met een huislabel waarop de mahleriaanse wapenfeiten vermarkt worden. Mariss Jansons is in Amsterdam zowel als bij de Bayerische Rundfunk in München de spil waarom die recente registraties draaien. Op deze box met de negen symfonieën uit München dirigeert hij de nummers 2, 5, 7 en 9. Onder Jansons onderscheidt Mahler in Amsterdam zich nauwelijks van Mahler in München. Optimale controle wint het van de ingeving van het moment. Wat betreft de overige vijf wordt om te beginnen historie geschreven met een opname van een vorige chef, Colin Davis, die de Achtste symfonie in 1996 opnam, een onopvallende uitvoering die eerder uitkwam op het label RCA. Bernard Haitink staat in dit gezelschap eenzaam aan de top en voegt met deze uitgave de zesde (!) registratie van de Derde symfonie toe aan zijn portefeuille. Hij is samen met sopraan Juliane Banse tevens verantwoordelijk voor de Vierde. Daniel Harding dirigeert een bikkelharde Zesde en Yannick Nézet-Séguin een overspannen Eerste. ‘Meine Zeit wird kommen’ voorspelde Gustav Mahler, en hij heeft zijn gelijk gehaald. Een eeuw later is zijn profetie uitgekomen en zitten we met een nieuw probleem: Mahleritis. Niet ongeneeslijk. Gewoon even geen Mahler.
Siebe Riedstra

Wilt u de complete recensie lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen