Menu Sluiten

MARAIS - Sémélé

Recensie MARAIS – Sémélé

MARAIS
Sémélé, tragédie lyrique. Paris, 1709
Shannon Mercer (sopraan), Anders J. Dahlin (countertenor), Thomas Dolié (bariton) e.a., Le Concert Spirituel o.l.v. Hervé Niquet
Glossa GCD 921631 • DDD-138’ (2 cd’s)
Waardering: 8

Marin Marais (1656-1728) was een productief man: hij verwekte negentien kinderen en schreef zo’n zeshonderd stukken voor viola da gamba. Lange tijd was hij, onder meer als leerling van Jean-Baptiste Lully, werkzaam aan het hof in Versailles, waar hij vier opera’s componeerde. Sémélé (1709) werd zijn laatste, want na het matige succes ervan legde Marais zich de rest van zijn leven uitsluitend toe op instrumentale muziek. Ook de librettist trok zich terug van het podium; de teleurstellende ontvangst van Sémélé was vooral zijn verdienste: de personages blijven tamelijk vlak en opmerkelijk genoeg beleven juist Juno en Jupiter de meest geloofwaardige menselijke emoties. De muziek daarentegen is rijk, doordacht en inventief. De chaconne uit de tweede akte is bijvoorbeeld een van de meest ambitieuze uit de Franse muziekgeschiedenis en Hervé Niquets orkest weet daar prima raad mee op deze opname uit 2007, die nu is heruitgebracht. Ook de zangers leveren prima werk, maar Le Concert Spirituel blijft de voornaam- ste pleitbezorger van deze cd. Marnix Bilderbeek

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen