MAYR - Miserere, Litaniae Lauretanae

Recensie MAYR – Miserere, Litaniae Lauretanae

MAYR
Miserere – Litaniae Lauretanae
Andrea Lauren Brown (sopraan), Jaewon Yun (sopraan), Theresa Holzhauser (alt) e.a., Simon Mayr Chorus, leden van het Bavarian State Opera Chorus, Concerto de Bassus, I Virtuosi Italiani o.l.v. Franz Hauk
Naxos 8.573782 • DDD-58’

Leg psalm 51 in de handen van een operacomponist en je krijgt gegarandeerd iets bijzonders. Johann Simon Mayr (1763-1845), beroemd om zijn vele tientallen opera’s en als leermeester van Gaetano Donizetti, zette Davids boetepsalm op muziek voor solisten, koor en orkest. De muziek is, net als veel van Mayrs werk, in onze tijd nauwelijks bekend. Maar als je ernaar luistert, ben je er verbaasd over hoe zulke boeiende en spannende muziek zo onder het stof heeft kunnen belanden. Mayrs fascinatie voor Mozart is duidelijk: een muzikale quote uit Die Zauberflöte passeert de revue en verderop refereert hij aan Don Giovanni. En tegelijkertijd smaakt de orkestkleur al onmiskenbaar een beetje naar Rossini. Deze opname, met een hele batterij aan solisten en koren (het Miserere heeft andere uitvoerenden dan het korte Litaniae Lauretanae dat ook op de cd staat) maakt indruk. Dirigent Franz Hauk heeft al meerdere opnamen gemaakt met muziek van Mayr en is daarmee een zeldzaamheid. De kwaliteit van de solisten, mij grotendeels onbekend, is zeer goed en ook het koor- en orkestwerk is van hoog niveau. Meest pakkend is de combinatie van heerlijke melodieën en grommende spanning in het orkest: voor je het weet is de cd al afgelopen.