Recensie MENDELSSOHN, STRAVIN- SKY, PROKOFJEV – Works for violin and piano

MENDELSSOHN, STRAVIN- SKY, PROKOFJEV
Works for violin and piano
Ning Kam (viool), Liebrecht Vanbe- ckevoort (piano)
Et’cetera KTC 1582 • DDD-68’
Luister 724 – Mei/Juni 2017

Mendelssohns door Yehudi Menuhin voltooide Sonate in F groot voor viool en piano wordt ietwat gedragen ingezet door de piano. De viool neemt het stokje over en het eerste deel is voorbij eer je er erg in hebt. Het prachtige meer bezonken Adagio is vol subtiel drama, mijmerend, dan weer klagend. In het Assai vivace lopen viool en piano razendsnel door elkaar heen. Dan weer wat parmantig; meer opzwepend en – vooral – prachtig knap gespeeld. Evenmin te versmaden is de Suite italienne die op de Pulcinella suite is gebaseerd. Waar Stravinsky teruggrijpt op een achttiende-eeuwse compositie, spelen Kam en Vanbeckevoort met barokke elegantie. Bij de energieke Tarantella valt eenvoudig voor te stellen hoe Commedia dell’arte-personages Prudenza en Rosetta een avance maken en vrijers natspetteren waarna hun vader hen wegjaagt. Het thema keert weer terug – bijna sjokkend als een boerenpaard – en ontvouwt zich in een wervelende, bij vlagen fraai dissonerende finale. Prokofjevs Sonate in D groot draait meer dan de eerdere twee stukken om de viool. Kam krijgt en neemt de kans om te laten horen wat ze qua techniek, dramatiek en elegantie weet klaar te spelen. De soms jazzy-aandoende delen, had ze misschien nog wat meer mogen aanzetten. Niettemin is het een overtuigende opname.
Quirijn Bongaerts