CD 44_728

Recensie MESSIAEN – Poèmes pour Mi – Trois petites liturgies de la Présence Divine

MESSIAEN
Poèmes pour Mi – Trois petites liturgies de la Présence Divine
Jane Archibald (sopraan), Cynthia Millar (ondes martenot), Michael Brown (piano), Northwest Boychoir, Seattle Symphony o.l.v. Ludovic Morlot
Seattle Symphony Media SSM1016 • DDD-59’

Een interessante opname van Seattle Symphony Media dat nu ook in eigen beheer cd’s uitbrengt. Dit keer een cd volledig gewijd aan Olivier Messiaen. De Trois petites liturgies uit 1943 zijn prachtige muziekstukken. Alleen al het instrumentarium is boeiend, niet in de laatste plaats door de gebruikte Balinese gamelaninstrumenten, het vrouwenkoor en natuurlijk de ondes martenot. Morlot heeft hier gekozen voor een jongenskoor in plaats van een vrouwenkoor. Daar kun je het over hebben, maar persoonlijk vind ik dat dat goed uitpakt. Dan de Poèmes pour Mi waar de cd mee opent. Het is oorspronkelijk geschreven voor sopraan en piano en een jaar later omgewerkt naar orkest en stem. Mi is overigens een bijnaam van Messiaen voor zijn eerste vrouw en violiste Claire Delbos. Het is tevens in het Frans, de hoogste snaar van de viool. Hoe dan ook ik stond stijf van de adrenaline door Archibalds uitvoering van de Poèmes: ze geeft vol gas, zonder uit de bocht te vliegen. Morlot en het Seattle Symphony zijn zeer precies in hun ondersteuning, maar het koor is helaas wat groezelig in beeld gebracht. De Trois petites liturgies ondervinden wel stevige concurrentie van Myung-Whun Chung met het Orchestre Philharmonique de Radio France op Deutsche Grammophon. Niettemin een zeer aantrekkelijke cd die de moeite waard is.
Emile Stoffels