570034bk Hasse

Recensie MEYERBEER – Songs 2

MEYERBEER
Songs 2
18 liederen op Franse, Duitse en Italiaanse teksten Sivan Rotem (sopraan), Jonathan Zak (piano), Danny Erdman (klarinet), Hillel Zori (cello)
Naxos 8.573696 • DDD-71’

Naast zijn steeds succesvollere opera’s heeft Meyerbeer aardig wat liederen gecomponeerd, de eerste verschenen al in 1810. Er verscheen in deze serie al een eerste deel met 26 liederen, op deel twee zijn er achttien bijgekomen die grotendeels tussen 1840 en 1850 te dateren zijn. Ze waren bedoeld voor Parijse salons en huiselijk musiceren en we treffen er dus voornamelijk Franse teksten bij aan. Op een paar Italiaanse na en enkele Duitse op gedichten van Schubertpoëten als Rellstab en Müller. Een daarvan is een herderslied met klarinet wat mijlenver verwijderd is van Schuberts Der Hirt auf dem Felsen – maar dat was dan ook voor een concertzangeres geschreven, dit niet. Aan aantrekkelijke melodieën bij Meyerbeer geen gebrek, en de pianopartijen zijn speels of hups dan wel virtuoos. De Israëlische musici die zich voor dit nogal vergeten repertoire inzetten doen dat uitstekend, maar de zangeres zingt alles wel met dezelfde fraaie volle stem, hetzelfde volume en hetzelfde vibrato. Welke taal ze zingt is meestal ook niet onmiddellijk duidelijk, en voor de teksten moeten we het internet op zodat iets dieper in die liederen komen toch enig gedoe is.
Paul Herruer