Recensie MIGNONE – 16 Waltzes for Bassoon Solo

MIGNONE
16 Waltzes for Bassoon Solo
Frans Berkhout (fagot)
Et’cetera KTC 1591 • DDD-49’
Luister 726 – September/Oktober 2017

Wie kent er een Braziliaanse componist uit de vorige eeuw? Op Heitor Villa-Lobos na zijn haast alle Braziliaanse componisten in de vergetelheid geraakt. Gelukkig zijn er mensen zoals Frans Berkhout die ernaar streven deze vergeten muziek opnieuw ten gehore te brengen! Deze cd bevat Zestien walsen voor fagot solo van Francisco Mignone. Mignone liet zich inspireren door Braziliaanse volksmuziek en veel van zijn muziek heeft een nationalistisch karakter. De Zestien walsen, overigens een van zijn laatste werken, zijn niet bedoeld om op te dansen, maar om gevoelens uit te drukken. Vergelijkbaar met de flamenco of fado. De eerste wals is een modinha, een ‘liedje’, in de vorm van een lyrische aria. Met warme fagotklanken laat Berkhout ons kennismaken met Braziliaanse melancholie. Hij speelt ongepolijst, waardoor de essentie van de muziek hoorbaar is en haast tastbaar wordt. In Mistéri’ en Valsa declamada wordt de diepe emotie van de bedroefde weduwnaar (Mignone zelf) door Berkhouts oprechte spel op ontroerende wijze overgebracht. Na deze droefheid vormen de virtuoze Pattapiada en de lyrische en charmante Valsa inguêna een mooi contrast. Na het beluisteren van deze cd zult u het met mij eens zijn dat Berkhout terecht Francisco Mignone uit de vergetelheid heeft gehaald!
Ella Botter