Recensie MOMPOU, LLOBET, MANÉN – Cançons i danses catalanes

MOMPOU, LLOBET, MANÉN
Cançons i danses catalanes
Franz Halász (gitaar)
BIS-2092 • SACD-61’
Luister 717 – Juli/Augustus 2016

Sinds hij in 1993 de Andres Segovia Gitaarcompetitie in Spanje won, geldt de Duitse gitarist Franz Halász als een van de grootste specialisten waar het gaat om het twintigste-eeuwse Spaanse gitaarrepertoire. Ook op deze cd met de toepasselijke titel Danses Catalanes zet Halász een Spaanse regio overtuigend neer in een reeks miniaturen. Stille aanwezige daarbij is Andres Segovia. Voor hem schreef Frederic Mompou in 1962 zijn even stemmige als idiomatische Suite Compostelana, nog altijd een ondergewaardeerd werk in het gitaarrepertoire. En Joan Manén schreef in 1930 de vrijwel onbekende Fantasia-Sonata voor de toen nog jonge voorvechter van de gitaar als solo-instrument. Dat laatste werk, geschreven in het Spaans virtuoze en melancholische gitaaridioom dat Segovia zo voorstond, is meteen het grootste en meest ambitieuze stuk van de cd. Een stuk dat zich niet eenvoudig laat omarmen. Wat dat aangaat zullen de Cançons Populares, de bewerkingen van volksliedjes die Miquel Llobet tussen 1899 en 1926 schreef, meer tot de verbeelding spreken. Mooie melodieën, liefdevol uitgevoerd. De verrassingen van deze plaat zijn de twee korte Cançó i dansa van Mompou. Ook gebaseerd op Spaanse volksliedjes, maar mooi geharmoniseerd, perfect op het lijf van de gitaar geschreven en met overtuiging uitgevoerd door Halász.