Recensie MONIUSZKO – Ballet Music

MONIUSZKO
Ballet Music
Warsaw Philharmonic Orchestra o.l.v. Antoni Wit
Naxos 8573610 • DDD-76’
Luister 724 – Mei/Juni 2017

Wonderlijk hoe het sommige componisten vergaat. Niet, dat Moniuszko ooit een hot item was op de Europese bühnes, maar om hem dan zo helemaal te vergeten… Nee, dat verdient hij niet. Dat zijn muziek Pools-nationalistisch en de zangtaal Pools is moet geen belemmering zijn voor operafanaten. Zeker omdat zijn muziek, een soort kruising tussen Donizetti en Smetana, meer dan aangenaam is en de Poolse folklore zeer aanstekelijk. Deze cd met Moniuszko’s balletmuziek is dan ook een echte aanrader voor de Polen-liefhebber. Alle nationale dansen zoals de mazurka, polonaise, Krakowiak passeren de revue. En dat er ook de zigeunerdansen tussenzitten? Ach, een kniesoor die daarop let: zigeuners zijn immers altijd een onderdeel van de Poolse folklore geweest. Bovendien heeft Moniuszko ook de Poolse Roma’s in zijn opera-oeuvre opgenomen: de onweerstaanbare Gipsy Dance komt uit de opera Jawnuta uit 1836. De dansparade opent, zoals het in Polen hoort, met een grote polonaise: Concert polonaise uit 1866. Zijn grootste hits Halka (de mazurka en de dansen van de bergbewoners uit die opera zijn een absoluut hoogtepunt) en Straszny dwór ontbreken uiteraard niet, maar zelfs de grootste fan wordt verrast, want: wie heeft er ooit van zijn ballet Monte Christo gehoord? Funeral March vind ik een vreemde eend in de bijt: zelfs met de beste wil van de wereld kun je het werk geen dans noemen. Dit prachtige, requiem-achtige werk verdient meer dan weggestopt te worden tussen de ene en de andere vrolijkheid. Als geen ander weet Antoni Wit hoe je met Moniuszko om moet gaan. Net als op zijn eerdere cd met opera-ouvertures laat hij het Warsaw Philharmonic Orchestra de pan uit swingen.