Recensie MONTEVERDI – Madrigali Libro VII

MONTEVERDI
Madrigali Libro VII (29 wereldlijke liederen voor verschillende stemmen en instrumentale bezettingen)
Le Nuove Musiche o.l.v. Krijn Koetsveld
Brilliant Classics 94980 (2CD) • DDD-2.06’
Luister 716 – Juni 2016

Ambities genoeg, bij Le Nuove Musiche, onder aanvoering van musicoloog en toetsenspeler Krijn Koetsveld. Het ensemble nam in 2008 al het vijfde en zesde madrigalenboek op van Claudio Monteverdi (1567-1643), de grootmeester van de San Marco in Venetië en de wegbereider van de barok. Hier is het zevende boek, en op het programma staan alle overige boeken, tot in 2017 alle negen zijn opgenomen. In deze aflevering verlaat Monteverdi de strikte vijfstemmigheid die zijn eerdere edities kenmerkte: we horen alle mogelijke samenstellingen, van één, twee, drie, vier en zes stemmen, begeleid door allerlei combinaties van instrumenten, van alleen een theorbe, een orgel of klavecimbel tot en met een ensemble met violen, altviolen en gamba’s, al dan niet gebruik makend van het idee van basso continuo. De madrigalen zijn gecomponeerd op poëzie van verschillende herkomst, soms van anonieme dichters, veelal van Marino of Guarini en in een enkel geval van Tasso, Chiabrera of Achillini. De thematiek is meestal liefde, of verloren liefde, of de natuur. Mooi Italiaans allemaal, maar vooral: prachtige, geniale muziek, soms dansant, vaak melancholiek, schitterend gezongen door de vocalisten van het ensemble, alleen of samen. Wendy Roobol en Jennifer van der Hart (sopraan), Hugo Naessens en Kaspar Kröner (countertenor), Falco van Loon en Gerben Houba (tenor), Jasper Schweppe (bariton) en Bas Ramselaar (bas, een heel markant diep geluid). En gevoelvol begeleid. Deze Nederlandse productie (ook heel mooi opgenomen) zet mijn vergelijkingsmateriaal (Ensemble Concerto en Cappella Mauriziana, Bologna, 1988) in de schaduw.