CD 37_719

Recensie MOSZKOWSKI, -SCHULZ-EVLER – The Romantic Piano Concerto – Vol.68

MOSZKOWSKI, -SCHULZ-EVLER
The Romantic Piano Concerto – Vol.68
Ludmil Angelov (piano), Scottish Symphony Orchestra o.l.v. Vladimir Kiradjiev
Hyperion CDA68109 • DDD-66’

Ruim 130 werken voor piano en orkest werden op cd uitgebracht sinds de lancering van de reeks The Romantic Piano Concerto, een initiatief van Hyperion en het BBC Scottish Symphony Orchestra. Op het allereerste deel uit 1991 stond het pianoconcert van Moszkowski, het enige dat toentertijd van de componist bekend was. Dat is inmiddels veranderd. Moszkowski schreef namelijk al in zijn studietijd in Berlijn een pianoconcert dat na de première in 1875 in de vergetelheid raakte. In 2014 dook die partituur op in een Parijse bibliotheek. Zeer terecht dat Hyperion het aan de serie toevoegde. Het breedvoerige en pianistisch veeleisende concert duurt bijna een vol uur, heeft prachtige melodieën en is intelligent georkestreerd. Het is een raadsel waarom Moszkowski zijn interesse erin verloor, in een brief noemde hij het ‘waardeloos’ en de dikke partituur ervan ‘alleen maar handig om mijn pianokruk mee te verhogen’. Op deze cd wordt het gecombineerd met een ander werk dat hiermee voor het eerst is opgenomen, de Russian Rhapsody van Schulz-Evler (vrijwel alleen bekend om zijn virtuoze Donau-variaties). Poëtisch en virtuoos pianospel van solist Angelov en opvallend hecht samenspel met het betrokken musicerende orkest op deze goed gebalanceerde opname. Mooie ontdekking.