CD 06_718

Recensie MOZART – Die Entführung aus dem Serail

MOZART
Die Entführung aus dem Serail
Jane Archibald (Konstanze), Norman Reinhardt (Belmonte), Mischa Schelomianski (Osmin), David Portillo (Pedrillo), Rachele Gilmore (Blonde), Ensemble Aedes, Le Cercle de l’Harmonie o.l.v. Jérémie Rhorer
Alpha 242 (2CD) • DDD-2.15’

Aan opnamen van Die Entführung aus dem Serail geen gebrek, maar echt goede kan ik op de vingers van één hand tellen. De nieuwe, door Jérémie Rhorer zeer levendig gedirigeerde, live in Champs-Elysees opgenomen voorstelling van 21 september 2015 behoort voor mij tot de allerbesten. David Portillo is een buitengewoon fraaie Pedrillo. Licht en luchtig, vermakelijk en amusant; en ondertussen sterren naar beneden zingend: schitterend. Rachelle Gilmore is een heerlijke Blonde. Luister maar naar Welche Wonne, welche Lust, die zij met een onberispelijke hoogte en kristalheldere coloraturen zingt! Adembenemend. Mischa Schelomianski schittert als Osmin. Dat hij de rol met een dik Russisch accent zingt is hier alles behalve storend. Osmin kan het hebben. Jane Archibald (Konstanze) klinkt af en toe een beetje schel, maar zo gauw zij ‘Ach ich liebte’ inzet, geef ik mij helemaal over. Alleen Belmonte (Norman Reinhardt) heb ik wel eens beter gehoord. Zijn stem is smeuïg en zijn timbre aangenaam maar het ontbeert hem een beetje aan souplesse, waardoor hij zijn “Wenn der Freunde Tränen liessen” niet tot een goed end brengt. Gelukkig lukt het bij “Ich baue ganz auf deine Stärke” veel beter, maar ik blijf moeite met zijn versieringen hebben. Het is niet perfect, nee, maar dat zijn live voorstellingen nooit, de reden waarom ze juist zo leuk zijn. Er gaat immers niets boven een live theater! De tempi zijn aan de flinke kant maar nergens opgejaagd en het orkest sprankelt dat het een lieve lust is. En er is geen regisseur die het voor mij weet te verpesten. Zo wil ik mijn opera’s hebben.