Recensie MOZART – Don Giovanni

MOZART
Don Giovanni
Jean-Sébastien Bou (Don Giovanni), Robert Gleadow (Leporello), Anna Grevelius (Zerlina) e.a., Le Cercle de l’Harmonie o.l.v. Jérémie Rhorer
ALPHA 379 (3CD) • 3.03’
Waardering: 5

Een live-opname van Don Giovanni uitbrengen in een super-de-luxe editie met alles erop en eraan (kwaliteitsvormgeving, viertalig boekwerk met drietalig libretto) getuigt van moed of overmoed. Een blik op de vele Franse en uitheemse namen in de cast doet bij menigeen wellicht de wenkbrauwen fronsen: wanneer hebben we ooit een grote Franse Don Giovanni gehad? Nooit. Toch is Jean-Sébastien Bou de spil van deze opname, een dominante, agressieve Don die ook de stem voor de kwijlerige verleidersliedjes heeft. Daarmee is echter het enige hoogtepunt aangestipt. Om hem heen treffen we aardige tot goede stemmen aan. Robert Gleadow is een iets te zangerige Leporello, waar een vocale acteur gevraagd is. Op zichzelf aantrekkelijke stemmen als die van Julien Behr (Don Ottavio) en Anna Grevelius (Zerlina) komen niet uit de verf in de veel te slome benadering waarmee dirigent Jérémie Rhorer gehakt van hun solo’s maakt. Desalniettemin kan ik mij voorstellen dat deze voorstelling live in het Théâtre des Champs-Elysées indruk maakte. In het theater werken tempi bovendien heel anders dan op een cd. Het zijn stuk voor stuk krachtige stemmen en aantrekkelijke zangers om te zien. Op cd blijft er van die sfeer echter weinig meer over dan het rommelige en enigszins schelle klankbeeld. De enige reden die ik kan bedenken waarom iemand deze opname aan de 1001 andere Don Giovanni’s zou willen toevoegen, is dat je hem in het theater als souvenir voor het zaalpubliek aanbiedt. Daarbuiten (of buiten Frankrijk) is dit een kansloze missie.