CD 06_720

Recensie MOZART – The Oboe Concerto & Other Works for Oboe

MOZART
The Oboe Concerto & Other Works for Oboe
Frank de Bruine (hobo), Lenneke Ruiten (sopraan) e.a., Orkest van de Achttiende Eeuw o.l.v. Kenneth Montgomery
Glossa GCD921123 • DDD-70’

In een tijd waarin het hoboconcert van Mozart als verplicht proefspelrepertoire soms de magie dreigt te verliezen, is deze opname het beluisteren waard. Frank de Bruine, een van de grootste barokhoboïsten van deze tijd, speelt virtuoos, elegant en vol humor. Musici beweren weleens over Mozarts muziek dat ‘niets gemakkelijker klinkt, maar niets moeilijker is om te spelen’. De cadensen van De Bruine, in zowel het hoboconcert als het hobokwartet, tonen zijn grote creativiteit. Daarnaast draagt het gebruik van authentieke instrumenten bij aan de magie van deze uitvoering. De klank is bijzonder puur en zorgt voor veel verschil in klankkleuren. Dit is zowel het geval voor de solopartij(en) als de begeleiding in het strijkorkest. Het ‘Divertimento in D’ neemt ons mee naar een feest in het achttiende-eeuwse Oostenrijk. In kamermuziekbezetting spelen naast de hobo ook de violen een solorol. De aria ‘Vorrei spiegarvi, oh Dio!’, met Lenneke Ruiten in de hoofdrol, vormt een mooi slot. Hobo en sopraan vertolken op een prachtige manier het verlangen naar een onbeantwoorde liefde. Na het overlijden van Frans Brüggen in 2014 besloot het orkest door te gaan onder leiding van gastdirigenten. Deze cd is een prachtig begin van dit nieuwe tijdperk.
Ella Botter