CD 39_720

Recensie PÄRT – Da pacem Domine

PÄRT
Da pacem Domine
Latvian Radio Choir o.l.v. Sigvards Kl¸ava
Ondine ODE1286-2 • DDD-72’

De muziek van Arvo Pärt behoeft nauwelijks nog introductie. De door hem ontwikkelde tintinnabulistijl, waarbij samenklanken letterlijk klinken als een klok, komt op deze cd prachtig tot zijn recht. Dirigent Sivards Kl¸ava, ook geen onbekende bij ons eigen Groot Omroepkoor, tovert uit het onvolprezen radiokoor uit Letland zoetgevooisde, zijdezacht schurende dissonanten. De cd bevat naast Da pacem Domine nog zeven a capella koorwerken uit de periode 1988-2012. In het oudste werk, de Sieben Magnificat-Antiphonen, hoor je de klokken luiden, gevolgd door sonore bassen die het Gregoriaans in herinnering roepen. Als je daarna het nieuwste werk Virgencita beluistert, valt op dat Pärts muziek door de jaren heen enorm consistent is. Ik vermoed dat Howard Shore bij het componeren van zijn Elvenzang voor de film Lord of the Rings goed naar Pärt geluisterd heeft. De verschuivende samenklanken zijn bijna driedimensionaal van karakter, het is muziek om in te wonen. De kerk van Sint Johannes in Riga speelt met zijn mooie akoestiek een belangrijke rol in de opname. Door de verbluffende zuiverheid en de precieze timing blijft alles toch helder en kun je de verschillende stemmen goed volgen. Alleen de Engelse, Duitse, Italiaanse en Latijnse teksten (bijgeleverd in het boekje) zijn niet te verstaan. Of dat erg is betwijfel ik.
Carine Alders