Recensie PENDERECKI – Vioolconcert nr.1, Altvioolconcert

PENDERECKI
Vioolconcert nr.1, Altvioolconcert
Konstanty Andrzej Kulka (viool), Robert Kabara (altviool), Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus o.l.v Maciej Tworek (Vioolconcert) en Krysztof Penderecki (Altvioolconcert)
Dux DUX1185 • DDD-63’
Luister 717 – Juli/Augustus 2016

Penderecki is altijd een componist geweest van het grote gebaar, ook al schreef hij voor kleine bezettingen. En al werd zijn werk al snel gespeeld op westerse podia voor avant-garde en al was hij daarmee een dissident in een cultuur waarin de verheerlijking van staat op romantisch-neoclassicistisch-bombastische wijze de norm was, zijn muziek was en is voor een groot deel romantisch-neoclassicistisch-bombastisch met avant-gardistische middelen. De twee concerten op deze cd zijn weliswaar uit 1977 en 1983, maar de recente uitvoeringen maken dat er duidelijk voor deze muziek nog steeds een markt bestaat. Reeds voor de komst van de neoromantiek was Penderecki een neoromanticus. Wat hem enigszins onderscheidt van stijlverwanten is de wil meer te denken in episoden dan in de grote lijn. De volgorde van de onderdelen lijkt willekeurig en architectuur is een exotisch fenomeen. De dirigenten kunnen uitstekend details articuleren, maar kunnen of willen niet het geheel overzien. De solist en het orkest spelen prachtig, maar de concerten zijn lappendekens, mooi en spannend als men van deze stijl houdt.
Emanuel Overbeeke